Iguazu watervallen en Buenos Aires

10 maart 2017 - Frankfurt am Main, Duitsland

Vandaag is de laatste dag van onze wereldreis. Over een paar uur komen we weer aan op schiphol en zal het gewone leven in Amsterdam weer beginnen.
Dit leven zal er anders uitzien als voor ons vertrek. Zoals veel van jullie weten was 1 van de redenen om op reis te gaan, Peter zijn droom om naar Australië te verhuizen. Ik wilde hierin geen spelbreker zijn en daarom is dit het land waar we tijdens onze reis de meeste tijd hebben doorgebracht. Peter is in die tijd overtuigd geraakt van zijn gevoel om daar te gaan wonen. Ik zou dit voor een bepaalde periode in mijn leven ook wel willen, maar mijn thuis blijft Nederland. Daarom gaan onze wegen in Nederland scheiden. Dit vinden wij beide super kut en verdrietig, maar we willen elkaar ook niet ongelukkig maken, door 1 van de 2 te dwingen in een land te leven, waar je niet wilt wonen.

Deze conclusie hebben we een week geleden getrokken en heeft er emotioneel best wel ingehakt. We hadden nauurlijk nog mooie dingen in het vooruitzicht en de uitdaging was om daar van te genieten en gelukkig is dat best goed gelukt.

Mijn laatste verhaal eindigde in Salta, dus vanaf daar gaan we nu weer verder.
We hebben de nachtbus genomen naar Iguazu. Een heerlijke brede stoel, die bijna helemaal plat kon en met heel veel beenruimte. Op deze manier is het niet erg om met de bus te reizen.
Aangekomen in Iguazu zijn we gaan ontdekken wat de mogelijkheden waren om de watervallen te bezoeken. We besloten om de eerste dag de Argentijnse kant te doen en de tweede dag de Braziliaanse. Aan de Argentijnse kant kan je dichterbij het water komen en is het uitzicht werkelijk waar fantastisch! Helaas werd ons brood gejat door de Coati. Prachtige beesten, maar je eten is niet veilig.
De volgende dag de Braziliaanse kant bezocht. Vanaf deze kant heb je wat meer een panoramisch uitzicht. We hadden de mazzel dat de zon ging schijnen en daardoor werd het alleen nog maar mooier. We waren voorbereid op de Coati, maar op een onoplettend moment wilde ik mijn broodje terug doen in de zak en werd ik omringd door ongeveer 15 van deze beesten. Ik werd bang en daarom besloot ik mijn brood weg te gooien en die hadden ze natuurlijk binnen 2 seconden te pakken. Nog bijkomende van dit moment werd een andere vrouw haar tas gestolen. De Coati trok de tas mee de bosjes en afgrond in en weg was hij. Dan viel mijn broodje nog mee, haha.
Verder was het fantastisch. Ik ben heel erg blij dat we daar naartoe zijn gegaan.
Na twee dagen watervallen vlogen we afgelopen maandag naar Buenos Aires. Een stad waar genoeg te beleven is. De eerste middag zijn we de buurt gaan verkennen en 's avonds zijn we naar "La Bomba del tiempo" geweest. Elke maandag avond is er een optreden. Het is een soort van openlucht discotheek en voor de deur kan je kaartjes kopen. Het instrument wat centraal staat zijn trommels. Absoluut een aanrader als je in BA bent.
De volgende dag hebben we een guided tour gedaan. De tourguide wist veel te vertellen waardoor je een nieuwe kijk op de stad krijgt.
De tour eindigde op de begraafplaats. Dit is het duurste stukje grond van de stad en elke vermogende Argentijn wilt hier begraven worden. De graven zijn dan ook hele huizen of kunstwerken. Hier is o.a. Evita begraven. Van onze tourguide kregen we een adresje om 's avonds goede biefstuk te eten, dus daar hebben we meteen gebruik van gemaakt. En ik moet zeggen... het was de lekkerste biefstuk die ik in Zuid-Amerika heb gegeten.
De volgende dag stond "La Boca" op de planning. Een arme wijk die bekend staat om zijn gekleurde huizen. De moeite waard om even naartoe te gaan, maar er word wel aangeraden om dit overdag te doen en niet 's avonds vanwege de veiligheid.
In de middag hebben we weer een guided tour gedaan door, dit keer door het centrum en dit is ook het politieke gedeelte van de stad. We vielen met onze neus in de boter, want het was "dag van de vrouw" en daarom protesteerde veel vrouwen. Ze hadden verschillende reden om te demonstreren, o.a. abortus, gelijke lonen, etc.
Deze tourguide was minder goed, dus we zijn na de tour snel weer onze eigen gang gegaan. Ons avond programma was "Palermo". Een leuke wijk met mooie parken en vooral heel veel leuke barretjes en restaurants.
Vandaag zijn we op jacht geweest voor souvenirs en nu zitten we in het vliegtuig onderweg naar huis.

De afglopen 4,5 maand was een fantastisch avontuur. We hebben samen een geweldige tijd gehad en daar kijk ik met een grote glimlach op terug.
Bedankt voor al jullie leuke reacties, helaas kon ik niet reageren.

1. Ido en Shirly:
    10 maart 2017
    Welkom thuis en een dike knuffel. We hebben enorm genoten van jullie geweldige reisverhalen en prachtige foto's!
  2. Charles:
    12 maart 2017
    Hallo Lindsy en Peter,
    heel jammer dat jullie wegen gaan scheiden,echt heel verdrietig.
    Ik zou willen zeggen tegen mijn vriend Peter, jongen zo,n
    Meisie grijg je nooit meer,maar ja, ik begrijp hem ook wel.
    Een klein beetje. ha ha.
    Wij hopen dan ook dat jullie allebei heel gelukkig worden, en kunnen terug kijken op een heel erg mooi avontuur.
    Zoals de Coati,s
    De Argetijnse natuur gezien en de Braziliaanse.
    Jullie hebben ook het gra f gezien van Evita in LaBomba del Tiempo geweldig en dat neemt niemand jullie meer af.
    Nu weer thuis in jullie eigen bedje, ook weer leuk toch?
    Nou, allebei heel veel geluk en gezondheid toegewenst van ons en je weet het he? XXX voor Lindsy en een hand voor Peter.
    Groetjes van charles en Els.