Laatste dagen in Australië

10 januari 2017 - Sydney, Australië

Ik zag net dat mijn laatste verhaal van 25 december is, sinds die tijd hebben we zoveel leuke dingen gedaan dat het schrijven van een nieuw verhaal er een beetje bij in is geschoten. Inmiddels is het 10 januari, onze laatste dag in Australië. We zijn net van Melbourne naar Sydney gevlogen en over 2 uurtjes vliegen we door naar ons nieuwe avontuur in Nieuw-Zeeland.
Wat hebben we vanaf de kerst allemaal meegemaakt?
Tweede kerstdag werden we gebeld door onze zwitserse vrienden dat hun Wicked camper het niet meer deed. Ze hadden al verschillende keren problemen gehad met hun accu, maar dit keer deden de lichten en de ruitenwissers het wel, dus het moest iets anders zijn. Wij daar naartoe, samen met Fabian en Chris, twee andere jongens die we met kerstavond hadden ontmoet. Fabian is automonteur en er was goede hoop dat hij het probleem wel op kon lossen. Na drie rondjes aanduwen op de camping hadden we de hoop opgegeven en zat er niks anders op dan contact opnemen met Wicked. Zij lieten weten vandaag niks te kunnen doen en morgen waarschijnlijk ook niet, dus het werd twee dagen wachten. De enige optie die zij gaven is een nieuwe accu kopen en als die het niet deed, hadden ze pech. Wij toch maar naar de garage voor een nieuwe accu en tot onze verbazing deed de auto het.
Daarna zijn wij een mooie wandeling naar het lighthouse gaan maken en zij zijn naar het strand gegaan. Later op de dag spraken we af bij een camping een paar honderd km verder op. Helaas heeft hun auto die plek nieg gehaald, want halverwege hield hun auto ermee op. Een dag later zijn wij via Koffs Harbour en Port Mequiri richting weer een stukje zuidelijker gereden. Leuke stadjes, maar niks bijzonders.
De dag daarna stond Port Stevens en Hunter Valler op het programma. Vooral die laatste plek is absoluut een aanrader. Het is een mooie wijnvallei waar je heerlijke wijntjes kan proeven. Daar hebben we dan ook goed gebruik van gemaakt. Tegenover onze camping zat ook nog een bierproeverij en die konden we natuurlijk ook niet links laten liggen. Het was top.
De volgende dag was het tijd voor de Blue Mountains. Het was 1 van de warmste dagen tot zo ver en super helder. Dat maakte de wandeling prachtig met wat extra zweetdruppels.
Door het heldere weer gaven de bomen een mooie blauwe gloed.
De volgende dag hebben we nog een paar mooie wandelingetjes gemaakt en daarna was het tijd voor Sydney.
We werden super warm ontvangen door Marielle, Danny en Lorèn. De bbq ging meteen aan de de Thaise soep kwam op tafel. Echt fantastisch.
Op 31 januari hebben we hun buurt, Manly, een beetje verkend en lekker eten klaargemaakt voor de avond, want we gingen vuurwerk kijken met uitzicht op de Harbour bridge. Elk jaar zie je dit op tv, dus er kwam een droom uit om hier nu live bij te zijn. Om 21.00 uur was het familie vuurwerk en dat was een mooi voorproefje op het echte werk en gelukkig stelde dat niet teleur. Het kwam regelmatig voor dat ik niet meer wist waar ik moest kijken, absoluut fantastisch.
Op 1 januari was het een beetje bewolkt met af en toe een spatje regen. We kwamen net te laat voor de Nieuwjaarsduik bij Bondi, maar we hebben wel een mooie wandeling gemaakt, de Bondi to Coogee walk. Absoluut een aanrader in Sydney.
Daarna zijn we nog even lekker gaan eten en toen zat de dag er alweer op.
Op 2 januari zijn we gezellig met Danny, Marielle en Lorèn naar het Poewerwer House museum geweest. Lorèn en Peter hadden elkaar helemaal gevonden en waren niet van elkaar los te weken. Ook was het museum leuk en interessant.
We wilde 's avonds al richting Melbourne rijden, maar we konden Sydney natuurlijk niet verlaten zonder een bezoek aan het Oprah house en de Botanical garden, dus dat werd een dagje later. Gelukkig mochten we van Danny en Marielle nog een nachtje blijven.
3 januari werd een rijdag richting de Great Ocean road. Het eerste deel van de weg was niet zo interessant, maar het laatste deel was prachtig. Heuvels met veel rotsblokken en pas gemaaid gras.
Net voor Ballarat hebben we overnacht, want de volgende dag gingen we op de koffie bij Tante Leny, dit is een tante van mijn moeder en 20 jaar geleden hebben wij elkaar voor het laatst gezien. Ook daar werden we weer super warm ontvangen en hebben we heerlijk oude verhalen opgehaald. Vooral over de vakanties van opa en oma in Australië.
We mochten daar niet vertrekken zonder telefoonnummer van 1 van haar dochters, Marleen, die we later zouden proberen te contacten. De andere drie waren met vakantie.
Na een mooie rit richtint de kust kwamen we aan bij Port Ferry en daar begon onze rit over de Great Ocean Road.
Eerst zijn we langs Tower Hill Reserve gereden, een krater net voordat de Great Ocean Road begint. Werkelijk een prachtige plek, met heel veel verschillende vogels. O.a. een Emu die zich ook door ons liet bewonderen.
En toen begon hij, de Great Ocean Road, al veel over gehoord en niemand heeft een woord teveel gezecht. De 12 appostelen, ze bestaan echt en ze zijn prachtig.
En dit is één van de beste plekken om Koala's te spotten. Gewoon langs de weg, heerlijk relaxed en slaperig in een boom, geweldig.
Aan het eind moesten we nog wel even doorrijden om optijd aan te komen in Geelong, want daar moest onze Jacky de volgende dag voor een service beurt naar de garage. Ze heeft het twee maanden zonder enig probleem gereden, maar het was toch even spannend.
Tijdens de beurt werden we uitgenodigd bij Marleen, de nicht van mama, en ook daar werden we weer super warm onthaald. Haar kinderen, Chelsea en Riley, deden de deur open en we kregen meteen een dikke knuffel. 's avonds spraken we af om met elkaar fish en chips te gaan eten in het centrum aan het water en we moesten beslist blijven slapen.
En zo gezegd, zo gedaan. Het zonnetje scheen lekker, dus na een bezoek aan het strand en de fish and chips zijn we bij hun blijven slapen. 's ochtends een lekkere wandeling met de honden gemaakt en daarna werden we door Brad verwend met een heerlijk ontbijt.
Helaas moesten we daarna al afscheid nemen, want Melbourne hadden we nog niet gezien en daar wilde we graag naartoe.
Nadat we de camping spullen hadden verkocht en langs gebracht kwamen we aan in Melbourne, het was ongeveer 38 graden, dus we wilde rustig de stad ontdekken. Eerst een stukje met de historische tram en daarna tevoed.
Door het centrum en de verschillende mooie parken kwamen we ineens terecht op een klein latin festival. Ontzettend leuk, met heerlijk eten. Alvast een voorproefje op wat ons te wachten staat in Zuid Amerika. Daarna hebben we voor het hoofdgerecht South Bank opgezocht. Het was nog steeds 30 graden, dus iedereen was heerlijk buiten aan het genieten.
De volgende dag zijn we naar Sint kilda geweest, de wijk aan het strand en hebben heerlijk door het centrum gelopen. Ook hebben we de hoogste toren bezocht met een prachtig uitzicht over de stad. 's avonds zijn we wezen eten in Brunswick, een straat met allemaal leuke restaurantjes en veel live muziek. Fabian was ondertussen ook in Melbourne aangekomen, dus die is gezellig aangehaakt.
En gisteren was het tijd om afscheid te nemen van onze Jacky. In twee maanden tijd hadden we toch wel een band opgebouwd en was ze een trouwe vrienden geworden. We hopen dan ook dat haar nieuwe eigenaar goed voor haar zal zijn.
Na een mooie afscheids ceremonie, zijn we naar het Melbourne museum geweest en heerlijk uiteten.
Vanochtend stond de Victoria Market nog op de planning en toen zat ons Melbourne avontuur en daarbij ook ons Australië avontuur erop.
We hebben in 2 maanden 7500 km gereden en heel veel gezien en gedaan en een hoop leuke mensen ontmoet. We zijn weer klaar voor een nieuw avontuur, maar ik zeg "tot ziens" tegen Australië.

1. Peter en Wilma:
    10 januari 2017
    Hallo lieverds, terwijl ik dit schrijf zitten jullie waarschijnlijk in het vliegtuig richting Nieuw Zeeland. Daar even genieten van jullie hotelletje en dan met de camper op avontuur. We kijken al uit naar ons volgende Skype moment. XX pa en ma
  2. Bertus:
    10 januari 2017
    Mooi hoor om jullie belevenissen zo te lezen, terwijl het hier morgen herfst wordt, gevolgd door winterse buien in het weekend. Maar dan zitten we op de Weissensee om vervolgens vrijdagavond weer de bus in te stappen voor een weekje SamenindeSneeuw
    Barbecuen met kerst, 30° hoe verzin je het , veel plezier en mooie avonturen in Nw. Z. Staat nog op onze verlanglijst, nicht in Nelson Groetjes Marja en Bertus